Understanding monastic practices of oral communication: (Western Europe, tenth - thirteenth centuries) ; [... international conference at Ghent University (Belgium) on 23 and 24 May 2008]
In: Utrecht studies in medieval literacy vol. 21
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In: Utrecht studies in medieval literacy vol. 21
In: Hagiographie, idéologie et politique au Moyen Âge en Occident, S. 277-293
In: Historical social research: HSR-Retrospective (HSR-Retro) = Historische Sozialforschung, Band 26, Heft 4, S. 141-178
ISSN: 2366-6846
Der vorliegende Artikel widmet sich der Frage, ob es möglich ist, die akzeptierte Chronologie der mittelalterlichen Geschichtsschreibung noch einmal zu überdenken, indem die typologische Theorie revidiert und eine statistische Argumentation benutzt wird. Der Autor geht erstens davon aus, dass die Wahl, eine bestimmte Art von mittelalterlichen Historikern zu nutzen, eng mit den sozialen Wahrnehmungen ihrer eigenen Gruppe zusammenhängt, während die sich wandelnden typologischen Präferenzen sehr wahrscheinlich die Veränderungen bei diesen Einstellungen reflektieren. Zweitens hat die statistische Analyse gezeigt, dass die thematischen Interessen, die von diesen Autoren in jedem dieser Idiome ausgedrückt werden, gleichermaßen starken Einflüssen von gegenwärtigen Weltanschauungen unterworfen sind. Die letztgenannte Beobachtung wurde im Rahmen einer statistischen Analyse ausgewählter Jahrbücher aus den südlichen Niederlanden gemacht, die zeigte, dass selbst die Inhalte des rigidesten Typs von Historiographie starken Schwankungen unterworfen waren, die mit der sich wandelnden Situation in mittelalterlichen Klostergemeinden in der mittelalterlichen Gesellschaft in Zusammenhang zu bringen sind. Die Annäherung an mittelalterliche historische Texte sollte daher durch eine vorsichtigere Analyse ihrer sozialen Umgebung angeregt werden. (ICIÜbers)
In: Knowledge Communities
The history of medieval learning has been studied both as a vertical master-student phenomenon, and as part of a broad 'educational environment'. This volume centers on the ways in which cohabiting peers learned and taught one another in a dialectical process - how they acquired knowledge and skills, but also how they developed concepts, beliefs, and adapted their behavior to suit the group: everything that could mold a person into an efficient member of the community. This process of 'horizontal learning' emerges as an important aspect of the medieval learning experience.
In: Medieval church studies volume 37
This volume collects studies on the role of monastic institutions in the exchange of cultural and socio-economic capital in the medieval diocese of Liège. 0During the high Middle Ages, the bishopric of Liège found itself at a cultural crossroads between the German Empire and the French lordships. The Liègeois themselves summed up the situation when they declared that: 'Gaul considers us its most distant inhabitants, Germany as nearby citizens. In fact we are neither, but both at the same time'. This same complexity is also echoed by present-day historians, who have described Liège as a hub of interactions between two great civilisations. Medieval monastic communities in Liège were key sites of this exchange, actively participating in the cultural developments, social networks, and political structures of both regions. 0Bringing together the work of international scholars, this collection of essays addresses the problem of monastic identity and its formation in a region that was geographically wedged between two major competing socio-political powers. It investigates how monastic communities negotiated the uncertainties of this situation, while also capitalizing on the opportunities it presented. As such, this book sheds light on the agency of monastic identity formation in a small but complex region caught at the crossroads of two major powers
In: Medieval Church Studies; Medieval Liège at the Crossroads of Europe, S. x-xxiii